Ben jij ook zo gewoontjes?

In alle kasten staan de spullen in strak gelid. De kledingkast is een baken van rust, reinheid en regelmaat: alles ligt gesorteerd op kleur en type. De nieuwste trend in opruimbegeleiding is de Japanse opruimgoeroe Marie Kondo. Met straffe hand en bijna militair regiem biedt zij oplossingen voor mensen die al jarenlang het gevoel hebben te vechten tegen oprukkende troep in huis. Een van de regels uit haar boek is het rangschikken van kleding op vorm en kleur in strakke stapels. Je kleding schijnt daar gelukkig van te worden. En dat geluk straalt weer af op jou.

Eigenaardig profileren

Marie Kondo is een daverend succes… en een tikje eigenaardig. Haar opruimwoede grenst aan obsessie, haar methode riekt naar rigiditeit. En toch werkt het. Deze vrouw heeft van datgene wat haar eigenaardig maakt, haar kracht gemaakt. Ze is een schitterend voorbeeld van wat het inzetten van je eigenaardigheden kan opleveren voor je profilering en je zakelijke succes.

Ben jij ook zo gewoontjes?

Vind jij het ook zo lastig om te benoemen wat jou uniek maakt? Een van de uitdagingen, wanneer je nadenkt over wie je bent als merk, is het zoeken naar je onderscheidend vermogen. Waarin ben je anders en uniek vergeleken met anderen uit jouw beroepsgroep? Op onderzoek uitgaan naar je eigenaardigheden, datgene wat jou bijzonder of apart maakt, biedt daarbij een verrassende invalshoek.

Kus je innerlijke prins(es) wakker

Helaas schatten we onze eigenaardigheden niet altijd op waarde. Zo wilde Berber al haar hele leven eigenlijk een prinses zijn. In prachtige jurken, net zoals in de sprookjes die ze graag las. Maar doordat dit niet werd begrepen door de buitenwereld, verborg ze haar innerlijke prinses. Toen ze ging werken als kunstenares kregen de prinsessen prachtige plekken in haar werk, maar niet in haar profilering naar buiten toe. Op het moment dat Berber onder ogen zag dat haar innerlijke prinses haar juist heel bijzonder en uniek maakte als kunstenares, besloot ze deze prinses volledig de ruimte te geven en met trots te laten zien. Dit resulteerde in een krachtige, onderscheidende en zeer persoonlijke proflering, waardoor mensen precies weten waarvoor ze bij haar moeten zijn.

Dus… ben je een gezondheidsfanaat; beoefen je een speciale sport; heb je een bijzondere afkomst; voel je je vanbinnen een cowboy of heb je uitgesproken politieke of ethische principes? Gefeliciteerd! Dit levert inspiratie voor jouw personal branding.

Heb je je eigenaardigheden eenmaal in beeld stel jezelf dan de volgende vragen:

  • Wat zegt mijn eigenaardigheid over mij als persoon?

  • Als ik echt trots ga staan voor mij eigenaardigheid, wat zou ik dan doen?

  • Hoe kan ik mijn eigenaardigheid benutten in mijn werkende leven en profilering?

  • Wat betekent mijn eigenaardigheid voor de vormgeving, het kleurgebruik en de stijl van mijn profilering (denk aan website, CV, Linked-In)?

En indien je je eigenaardigheden echt niet kunt vinden, weet ik zeker dat je vrienden en familie je graag op weg helpen…